Poradnik 21.01.2015 4 min. czytania Tekst Image Nasze dane krążą w Internecie i w bazach danych. Kto je zbiera i w jaki sposób może wykorzystać? Czym to grozi? Jakie umiejętności i narzędzia pomagają się przed tym bronić? Zagraj i dowiedz się, jak radzić sobie ze śledzącymi reklamami, wścibskimi usługami, utratą urządzenia i innymi przypadkami... trzęsienia danych. Trzęsienia danych nie da się uniknąć, ale można się na nie przygotować. Potrzebujesz tylko czasu i wiedzy, jak go dobrze wykorzystać! „Trzęsienie danych” to gra karciana dla 2–4 osób, którą stworzyliśmy z myślą o uczniach szkół ponadgimnazjalnych i osobach dorosłych. Można zagrać w nią na lekcji, warsztacie lub po prostu w wolnej chwili ze znajomymi. Gra gwarantuje nie tylko dobrą zabawę, lecz także podpowiada, jak lepiej chronić swoją prywatność w codziennym życiu. Karty zawierają linki do artykułów w sieci z dodatkowymi informacjami i praktycznymi poradami. Gra w „Trzęsienie danych” nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej, a już kilka rund wystarczy, by dowiedzieć się, jak na co dzień unikać pułapek, które zastawiają na nas „pożeracze danych”. Sukces w grze zależy od tego, jak dobrze każdy z graczy przygotuje się na nadchodzące zagrożenia. Jak w życiu – możliwości obrony zależą od inwestycji w nowe kompetencje i narzędzia oraz od trudnych wyborów między wygodą a bezpieczeństwem. Jak zagrać? Jeśli dysponujesz talią „Trzęsienia danych”, wystarczy znaleźć osoby, z którymi zagrasz. W opakowaniu znajdziesz podstawową instrukcję, a poniżej – jej wersję rozszerzoną (z przykładową rozgrywką) oraz tabelę do liczenia punktów. Szczegółowa instrukcja gry (PDF, 1,5 MB) Pusta tabela do liczenia punktów (PDF, 314 KB) Jeśli nie dysponujesz talią kart, możesz ją przygotować samodzielnie, korzystając ze stworzonych przez nas arkuszy. Wystarczy do tego domowa drukarka i odpowiednie dopasowanie stron. Wydrukuj po jednej stronie awersy (strony nieparzyste), a po drugiej rewersy (strony parzyste). Spróbuj najpierw wydrukować jedną kartkę i sprawdzić, czy awers i rewers do siebie pasują. Gra do samodzielnego druku (PDF, 8,5 MB) Jak wykorzystać „Trzęsienie danych” w trakcie zajęć edukacyjnych? Grę „Trzęsienie danych” możesz wykorzystać w szkole, na uczelni, w bibliotece lub w trakcie warsztatu na kilka sposobów (np. jako ćwiczenie na lekcji poświęconej bezpieczeństwu w sieci, osobny warsztat z rozgrywką lub quizem albo ogólnoszkolny turniej). W materiale edukacyjnym znajdziesz kilka konkretnych pomysłów, jak wykorzystać ją w ramach swoich zajęć edukacyjnych. Pomysły na wykorzystanie gry (PDF, 270 KB) Chcesz wiedzieć więcej? Na kartach „Trzęsienia danych” znajdziesz wiele praktycznych porad, linków do artykułów i informacji o konkretnych narzędziach i rozwiązaniach, które pomogą Ci lepiej dbać o bezpieczeństwo w sieci i ochronę swoich danych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak działają nowe technologie i jak na co dzień dbać o swoją prywatność, polecamy serię tekstów i inne nasze materiały edukacyjne. Teksty edukacyjne i poradniki Plakat „Prywatność w sieci. Odzyskaj kontrolę” (PDF, 1,3 MB) * * * Gra (scenariusz i projekt graficzny) dostępna jest na licencji CC BY-SA 3.0 PL Scenariusz: Kamil Śliwowski Współpraca: zespół Fundacji Panoptykon Projekt graficzny: Kasia Iwańska Specjalne podziękowania: Jakub „KubaP” Polkowski, Vonsky Kanał, Tomek Pyda, uczestnicy i uczestniczki warsztatów testowych gry. Gra powstała w ramach projektu „Cyfrowa Wyprawka dla dorosłych 2” współfinansowanego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji oraz indywidualnych darczyńców Fundacji Panoptykon. Fundacja Panoptykon Autor Linki i dokumenty trzesienie_polecamy.png31.84 KBpng trzesienie_polecamy-red.png29.49 KBpng Temat bezpieczeństwo Internet Poprzedni Następny Newsletter Otrzymuj informacje o działalności Fundacji Administratorem twoich danych jest Fundacja Panoptykon. Więcej informacji o tym, jak przetwarzamy dane osób subskrybujących newsletter, znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zapisz się Zapisz się Akceptuję Regulamin usługi Zobacz także Podcast Cyfrowy wyścig zbrojeń. Rozmowa z Mateuszem Chrobokiem Głos, obraz tęczówki, wizerunek – są coraz powszechniej używane jako nowy rodzaj zabezpieczenia usług i urządzeń. Niewiele osób zastanawia się nad tym, jak potwierdzi swoją tożsamość, kiedy cyberprzestępcy dostaną się do baz i z tymi danymi. Czy istnieje bezpieczniejsza alternatywa? Czy jest nią… 04.07.2019 Dźwięk Artykuł „Nie” dla filtrowania Internetu! Wspólnie z innymi organizacjami apelujemy do europosłów [AKTUALIZACJA] Udało się! Większością 318 do 278 (przy 31 głosach wstrzymujących) Paralament Europejski odrzucił mandat JURI do negocjacji w imieniu Parlamentu tekstu dyrektywy o prawie autorskim. Tym samym o przyszłości Internetu rozmawiać będą we wrześniu na posiedzieniu plenarnym wszyscy… 03.07.2018 Tekst Artykuł Po głosowaniu w europarlamencie: artykuł 13 w pytaniach i odpowiedziach W środę, 12 września, Parlament Europejski przyjął projekt dyrektywy o prawie autorskim, której artykuł 13 krytykowaliśmy od samego początku. Dla Panoptykonu punktem wyjścia w tej dyskusji jest nie tyle regulacja ochrony praw autorskich czy value gap, ale rola dominujących platform internetowych,… 13.09.2018 Tekst